ВГО «Успішна Україна» оголошує
конкурс фотографій

Новини

RSS 2.0 RSS 2.0

Наші партнери



Новини
11 січня 2007

Загальний огляд впливу гармонізації податкової системи на міжнародну конкурентоспроможність

             Реформа податкової системи, особливо сьогодні, коли ми говоримо про вступ до СОТ, а також про перспективи членства в Європейському Союзі, набуває особливо важливого значення і є чи не головним аспектом суспільно-економічних перетворень в Україні, які мають вивести її на рівень розвитку стабільних країн Європи. Сьогоднішня податкова система, на нашу думку, є фактором, який знижує міжнародну конкурентоспроможність України, сприяє зростанню тіньового сектору економіки, поширенню корупції та закріпленню соціальної несправедливості в суспільстві.


Актуальність гармонізація податкової системи України до вимог ЄС обумовлюється проголошеною стратегічною спрямованістю України на трансформацію економічної політики країни, в тому числі податкової системи як важливого її компонента, перетворення її у  політику підвищення конкурентоспроможності національної економіки. Ми розглядаємо гармонізацію податкової системи України як один із важливих способів забезпечення міжнародної конкурентоспроможності національної економіки


Гармонізація податкової системи здатна підвищити конкурентоспроможність економіки України, активізувати інноваційно-інвестиційну складову розвитку із позитивним впливом на структурні процеси у  реальному секторі економіки та в зростанні "економіки на базі знань”, чим забезпечити динамічне економічне зростання із підвищенням рівня та якості життя населення. 


Низькі рейтинги України за результатами обстежень міжнародних інституцій, включаючи звіти: СЕФ, ІМD (Лозанна), Глобальної ради бізнес-полісі по індексу довіри інвесторів  (FDI Confidence index) тощо, є індикаторами непривабливості економічного середовища України для вітчизняних і тим більше – іноземних інвесторів. Водночас необхідно враховувати, що за результатами анкетування вітчизняних підприємців найбільш проблематичними факторами для ведення бізнесу в Україні є: система податкового регулювання, політична нестабільність (особливо у 2006 р.), корупція, урядова нестабільність (адміністративні шоки), та ставки оподаткування. Результати міжнародних порівнянь у розрізі широкого спектру економічних характеристик дають можливість оцінити, як „несприятливе” середовище для праці та проживання людей в Україні. Отже, економіка України на даний час є неконкурентоспроможною.


Україна давно вже проголосила курс на європейську інтеграцію. Цим ми визнали необхідність приведення нашого законодавства у відповідність з законодавством Європейського Союзу. Разом з цим гармонізація податкового законодавства, як свідчить практика країн-членів Європейського Союзу, є одним з ефективних засобів для підвищення конкурентноздатності економіки в рамках світового господарства, адже правила гри, які при ній встановлюються, змушують країни діяти цивілізованими методами і з дотриманням законодавства, відповідно до вимог ринкової економіки, рахуватися з принципами прозорості, справедливості. До того ж саме Співтовариство слідкуєте за цим і зацікавлене в цьому. Цим самим ми мінімізуємо можливість чиновників утворювати корупційні схеми і будувати податкову систему під свій бізнес.


На жаль, в Україні гармонізація, зокрема податкового законодавства, не завжди проходить на належному рівні. Наприклад, проект Концепції реформування податкової системи України, що був оприлюднений на сайті Мінфіну 25.11.2006р., взагалі не вписується в міжнародні норми, і ні про яку гармонізацію до вимог Європейського Союзу тут немає і мови, хоча, щоправда, деякі посилання і присутні.


Ми є свідками багатьох спроб формування Концепції реформування податкової системи України, але в більшості вони закінчувалися невдачею, адже не враховували міжнародний досвід, були далекі від гармонізації до вимог ЄС, в основному вони базувалися на лобіюванні інтересів великого бізнесу. Концепція обов»язково має відповідати Стратегії,  а стратегії в нас по сьогоднішній день немає. В більшості випадків влада сама створює умови для криміналізації суспільства та розповсюдження правового нігілізму в середовищі найбільш активних громадян України, середнього класу, який в цивілізованих країнах є основою конкурентноздатності країни. Що є обов’язковим, так це увага до видів економічної діяльності, які визначають національні конкурентні переваги, і які для свого розвитку не вимагають державних коштів, а лише кращого, яке враховує світовий досвід, законодавчого та нормативно-правового регулювання.


Гармонізація податкової системи до вимог ЄС позбавить змоги внесення змін, спрямованих на лобіювання інтересів тих чи інших структур, галузей, і навіть, окремих суб’єктів господарювання, що в свою чергу протидіятиме збільшенню тіньових оборотів і масштабному поширенню корупції, різкому розшаруванню суспільства України на бідних і багатих.


 


Внаслідок невідповідного податкового законодавства та високого рівня податкових ставок, чесний бізнес програє в конкуренції, тим більше на міжнародному рівні, бо має менше обігових коштів, менше ресурсів для інвестицій, втрачає висококваліфікованих працівників. Це призводить до зменшення частки чесного українського бізнесу на міжнародному ринку, і відповідно, до зменшення платежів до бюджету.


Удосконалення інституційного середовища оподаткування, сприятливого для реалізації принципу рівності всіх платників перед законом, відповідального ставлення платників до виконання своїх податкових зобов’язань є також однією з необхідних умов удосконалення податкового законодавства для забезпечення міжнародної конкурентоспроможності економіки України. Встановлення чітких правил регулювання взаємних зобов’язань держави і платників податків,  дієвого контролю за їх дотриманням.


Метою гармонізації податкової системи є приведення її у відповідність з пріоритетами державної політики соціально-економічного розвитку, принципам і стандартам  Європейського Союзу, сприяння сталому економічному зростанню на основі виваженої інвестиційно-інноваційної політики та прискорення розвитку національних конкурентних переваг з урахуванням світового досвіду, забезпечення достатності сукупних податкових надходжень до бюджетів усіх рівнів та державних цільових фондів, виходячи з проведення збалансованої бюджетної політики на середньострокову перспективу.


 


Спільні зусилля громадськості і влади, свідомих активних громадян дозволять вироблення дійсно стратегічної Концепції реформування податкової системи України, реалізація якої дозволить швидко перетворити Україну в демократичну європейську конкурентноздатну та успішну країну.


Програмне вирішення проблеми підвищення конкурентоспроможності економіки України, ефективна реформування податкової системи  і перетворення її у країну високого рівня життя та привабливе середовище для інвесторів має знайти своє місце серед дієвих інструментів реалізації державної економічної політики. Проведення податкової та бюджетної реформи: вирівнювання податкового навантаження та усунення податкової дискримінації, зміна структури податків із підвищенням частки непрямих податків, покращення адміністрування податків, посилення прозорості та ефективності державних витрат, впровадження в економічну практику методології оцінки ефективності використання державних фінансових ресурсів у різних сферах є необхідними елементами гармонізації податкової системи України до вимог ЄС, що є вагомим елементом забезпечення конкурентоспроможності економіки України.


Лілія Гончаревич



Коментарі

Захист від спаму *
 
УКР   РУС   ENG
пошук




e-mail:

© 2004-2007 ВГО "Успішна Україна". Усі права на матеріали, що знаходяться на сайті, охороняються у відповідності з законодавством України. У разі будь-якого використання матеріалів сайта, гіперпосилання на www.uspishnaukraina.com.ua є обов'язковим.